Gronings Vakantiegevoel “The Sequel”   Leave a comment

{EAV:81f7f931f51ec57f} Om 9:00 uur vertrekken we en na een halfuurtje rijden zitten we met de auto midden in een “windmolen bos”, want zo kan ik het waarschijnlijk het beste omschrijven. De Eemshaven. Een mooie, relatief nieuwe haven, met mooie bedrijven en heel veel windmolens. Ik ben met mijn gezin onderweg naar het mooie Borkum. Het eerste Duitse wadden eiland.

Aan boord hoor ik mensen praten over de aardbeving van gisteravond. Wat een knal was dat . In de gesprekken, maar ook in de officiële berichtgeving, is nog onenigheid over de heftigheid –was het nou 3,4 of 4,1 – en over het episch centrum. Wat ik wel weet is dat we er toch wel van geschrokken zijn. Het was maar 2 of 3 seconden, maar alle schudde. Het geluid leek op een auto die tegen een huis aanknalde. Gelukkig hebben we geen schade. De twitter berichten kwamen trouwens snel op gang. Daar zaten trouwens hele leuke bij zoals “Shaken, not Stirred”  en “Ik open gelijk een bankrekening voor de naschok” of “Poging om Friesland af te stoten mislukt, Volgende keer stukje harder duwen” (die laatste natuurlijk afkomstig van een echte Groninger). Maar goed, we hebben het weer beleeft.

Na ongeveer een half uurtje varen komen we aan op Borkum, waar een oud boemeltje op ons staat te wachten. Onze gast, die in een rolstoel rijdt, wordt een soort veewagon in geduwd. Dat ontlonkte natuurlijk de nodige opmerkingen. Maar het was maar voor een kort ritje, wist ik nog van mijn vorige bezoek.

Staande op een achterbalkon van een wagon, zag ik een weids waddenlandschap aan mij voorbij trekken. Links de drooggevallen zandbanken van de wadden en rechts een woest heuvelachtig heide landschap met veel doornstruiken. Je waant je echt al op vakantie vanaf het moment dat je op de boot stapt, maar dit uitzicht maakt het gevoel compleet. In de verte zie ik zeehonden van de zomerzon genieten, op een van die drooggevallen zandplaten. Geweldig om te zien.

Na een minuut of 10 belanden we weer in de bewoonde wereld. Het plaatsje Borkum, dat zich aan de Noord-West kant van het eiland bevindt, is duidelijk herkenbaar als een toeristen plaats. Veel “Zimmer verleih, Motels, Hotels, fietsenverhuur”  en ga zo maar door. Aangekomen op onze eindhalte resteerde nog een kleine wandeling naar het strand. Dat stukje wandelen maakte voor mij het “Zandvoort gevoel” helemaal los. Een autovrije winkelstraat met terrasjes en souvenir winkeltjes die uitloopt op een brede boulevard langs het enorme zandstrand. Een zandstrand waarop volop mogelijkheid is om stoelen en parasols te huren.

Snel zorgen we dat we een plekje bemachtigen waar nog geen Duitse zandkuil een kleine vesting van heeft gemaakt. Ik mag mijn lading tassen, parasols en andere bagage laten vallen. Het is heerlijk weer en het water is warm genoeg voor een verfrissende duik.

Na een hele dag op het strand is het aan het einde van de middag natuurlijk weer tijd voor de terugreis. Maar voordat we in de trein stappen halen we natuurlijk eerst nog even een lekker ijsje op de boulevard.

En dan begint de terugreis. Alles en iedereen plakt en zit natuurlijk onder het zand. De tassen moeten we maar buitenshuis uitpakken straks! Aan boord van de boot geniet ik van een lekkere fles Duits bier. Ik moet ten slotte ook even wat zout wegspoelen. We besluiten om niet meer te koken maar voor een lekkere Pizza te gaan, en eindigen onze vakantiedag op die wijze bij Mangia E Bevi in Bedum.

Rond 10:00 uur zijn we thuis. Moe van een heerlijke lange stranddag en voldaan door de heerlijk maaltijd. Snel allemaal onder de douche en dan …….

Als je ooit eens de tijd hebt, Borkum is een echte aanrader!

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 1.691 andere volgers

