Gronings Vakantiegevoel ……   Leave a comment

Tjonge jonge, sommig onkruid is niet uit te roeien. En dan heb ik het deze keer echt over dat groene spul dat zich op onnavolgbare wijze tussen de straatstenen weet te wrikken.

Ik heb mijn tuin een tweetal “paden”  van een meter of tien lang, en een soort verhoogd terras van zo’n 25 vierkante meter.  Op dit moment zijn ze nauwelijks te onderscheiden van het gazon. Een vriendelijke landbouwer heeft inmiddels hulp geboden, door mij een goedje te geven dat echt alles zou moeten uitroeien. En dat doet het! Na een half uurtje noest spuiten konden we niet langer buitenom het huis lopen van de lucht! Ik werd er duizelig van.

Hup met z’n allen de auto in naar Noord-Polderzijl. Even lekker uitwaaien bij de mooie Groningse slenken. Dat is voor ons maar 5 minuten rijden. En dat uitwaaien had ik echt meer dan nodig. Ik had net de telefoonrekening gezien! Wauw ongeveer 8 (!!!) maal hoger dan ik had verwacht. Snel contact opnemen met mijn provider, want dat kan gewoon niet kloppen. Bleek dat KPN een “vinkje”  had vergeten te zetten bij onbeperkt internet gebruik. Het wordt gelukkig snel herstelt, maar het zweet brak me even uit.

Heerlijk weer vandaag. 25 Graden en een lekker briesje. Even lekker terrasje pikken bij het Zielhoes. Ik denk dat dit het meest noordelijk gelegen café van het vaste land is. En daarna even een wandeling langs de zeezijde van de buitendijk. Met een geweldig zicht over de kwelders. Schapen, paarden, ganzen, meeuwen, sternen, roofvogels en voor de echte liefhebbers allerlei eenden soorten. Het is een echt idyllisch landschap.

Ik loop, zonder veel te praten, langs de buitenkant van de dijk. Mijn vrouw loopt iets voor mij, terwijl ze de kinderen in de gaten houdt, want die moesten beslist op de rollerskate. Ongemerkt gaan mijn gedachten terug naar gisteren. Gisteren was ik met Boudewijn, een OBSNetwerk collega, naar een grote multinational in Rotterdam. We hadden daar een afspraak om een marketing idee voor te leggen. Boudewijn en ik kennen elkaar nog niet zolang, maar onze duo presentatie ging super. Alsof we het al jaren doen. Soms lopen dingen zo. We hadden er beiden een goed gevoel over. Nu even afwachten…..

Langs een vaart in de slenk zitten wat knulletjes krabben te vangen. Ze zijn alle twee zwart van de zeeklei. Blijkbaar hebben ze weinig last van de enorme walm die van de slib afkomt! Brrr.

Op de weg terug rijdt ik niet harder dan 30-40 kilometer per uur en we rijden met alle ramen open. Genietend van de omgeving. Rechts een akker waarvan het graan net is afgehaald en links een paar hectaren pas gemaaid gras. Bij deze temperatuur maakt dat de lucht zwanger van die specifieke grasgeur. Wat ruikt dat toch heerlijk. Als gevolg van mijn rol bij de aankomende verkiezingen hebben we dit jaar geen vakantie in het buitenland, maar dit voelt wel echt als vakantie!

We stoppen bij een groot bord waarop “IJSBOERDERIJ” staat. Ik ben er inmiddels aan gewend dat boerderijen in Groningen bijzonder multifunctioneel zijn J. Heerlijk genietend van ons verse ijsje en luisterend naar de wind die door het riet speelt kijk ik naar een kudde paarden even verderop. Ik mag voor sommigen dan een verdwaalde Amsterdammer zijn, maar ik geloof dat ik aardig met de Hogelandse klei aan het vergroeien ben. Ik kan genieten in mijn eigen omgeving, het Grunninger land!

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 1.691 andere volgers

